Tanulóknak hasznos

Tanulóknak hasznos

Közúti jelzések segédlet ITT!

Vizsgaútvonalak:

„A”; „B” kategória

A (+)jel kereszteződést jelent. A csomópontokat felcserélni nem lehet.)

1,      Sárkeresztúri út 12. – Széchenyi út + Esze T. u.  Munkácsy u. + Károly J. u.- Horváth i. u. + Deák F. u.  József A. u. + Rákóczi u. Várkörút + Mátyás Krt. Malom u. +Bregyó köz.Szeder köz + Palotai út- Sárkeresztúri u 12.

2,      Sárkeresztúri út 12. – Palotai u. +Mésöly G. u. Kelemen B. u. + Hübner u. Horog u. + Halász u. Piac tér – Budai u.Kégl u. – Rákóczi u. Várkörút – Budai u. – Sárkeresztúri u 12.

3,      Sárkeresztúri út 12. – Toronysor – Hosszúsétatér. Horváth I. u. – Jancsár köz.Balatoni u. + Szechenyi u. Budai u. + Várkörút. Martinkovics u. + Gyümölcs u.Pirosalma u. – Deák F. u.Deák F.u., + Budai u. – Sárkeresztúri út.

4,      Sárkeresztúri út 12. – Prohászka u. + Horváth I. u.Mártírok u. + Gyár u.  Gyár u. + Erzsébet u.Erzsébet u. + Lövölde u. Budai u. – Zrínyi u. Seregélyesi u. + Mártírok u. Seregélyesi u. + Budai u. – Sárkeresztúri út 12.

5,      Sárkeresztúri út 12. – Prohászka u. +Kaszap I. u. KaszapI.u. + Horvát I. u. Horvát I u. + Hosszúsétatér. Hosszúsétatér + Balatoni út. Palotai u. – Mészöly G. u. Móri u. – Szt. Vendel u. Zámoly Köz – Zámolyi út.Virág Benedek u. – Szegfű u.Mikszáth u. – Berényi u.- Sárkeresztúri út 12.

6,      Sárkeresztúri út 12. – Akácfa u. – Börgöndi u. Homoksor u. + Vásártéri u. Vásártéri u. +Balatoni u. Bakony u. + Tátra u. Selyem u. – Piac tér. Ady E. u. – Mátyás K. krt.Piac tér.Károly J. u. + Munkácsy u. Horváth I. u. – Deák u. – Sárkeresztúri út 12.

7,      Sárkeresztúri út 12. -Lövölde u. + Erzsébet u. Erzsébet u. + Fűtőház u. Fűtőház u. + Mártírok u. Mártírok u. + Raktár u. Puskás T. u. + Hunyadi u.  Széna tér + Rákóczi u. Kígyó u. + Várkörút – Sárkeresztúri út 12.

8,      Sárkeresztúri út 12. -Móri u. + Irányi D. u. Irányi D.u. + Malom u. Szabadságharcos u. + Mátyás K. krt.Szegfű Gy. U. + Ányos P. u. Ányos P.u. + Dózsa Gy. Várkörút – Rákóczi u. Rákóczi u. + Gáz u. – Sárkeresztúri út 12.

9,      Sárkeresztúri út 12. – Budai u. + Kisteleki u. Géza u. + Olaj u. Királysor u. + Gőzmalom u. Sarló u. + Gáz u. Budai u. + Zrínyi u. Mártírik u. + Gyár u. Erzsébet u. + Lövölde u. – Sárkeresztúri út 12.

10,    Sárkeresztúri út 12. – Budai u. + Gáz u.  Széna tér.Tiborc köz + Olaj u.Olaj u. + Géza u. Géza u. + Kadocsa u. – Sárkeresztúri út 12.

11,    Sárkeresztúri út 12. – Sóstó u. + Szlovák u. Új Csóri u. +Palotai u. Mátyás Krt. + Szegfű Gy u. Ányos Pál u. + Zichy Liget u. Mészöly G. u. + Palotai u. – Sárkeresztúri út 12.

12,    Sárkeresztúri út 12. –Sárkeresztúri u. + 8. sz. út.8. sz. út + Új Csóriu.  Piac tér.Selyem u. + Horog u. – Sárkeresztúri út 12.

13,    Sárkeresztúri út 12. – Mártírok u. + Gyár u. Fűtőház + Erzsébet u. Erzsébet u. + Mártírok u. M7 Siófok irányába – Sárkeresztúri út 12.

14,    Sárkeresztúri út 12. -Toronysor – Hosszúsétatér Szabadbattyán.Úrhidai elágazás – Sárkeresztúri út.

15,    Sárkeresztúri út 12.-M7 Siófok irányába. Szabadbattyán. Sárkeresztúri út.

Parkolási, megfordulási segédlet.

Mobil telefonra töltsd le a play áruházból a parkolj Viktóriával nevezetű alkalmazást. Sokat segíthet!

Előremenetes beállás derékszögű parkolóba.

  1. Balra előre:   feladat kijelölése után a baloldalon elkezdem, keresni a parkolót két autó közötti üres helyre kell beállnom. Amint észrevettem a helyet jelzek balra, az autóval pedig az úttest jobb szélére húzódok, amennyire csak lehet. Mielőtt befordulnék, kinézek a bal hátsó ajtó ablakán. Akkor kezdem forgatni a kormányt, amikor a vállam a felém levő autó felém eső oldala és a rendszáma közé esik. Beálláskor behúzom a kéziféket. Indulás „SIKK” sebességváltás, irányjelzés, körültekintés (jobbra, balra, és hátrafordulva nézek hátra) Egyenesen megyek addig, míg az autó ablaktörlő lapátja elhagyja a hosszabbik autó végét, majd menet közben forgatom a kormányt, megállás előtt visszaforgatom és utána megállok. Elindulás előtt irányjelzés és körültekintés, jobbra és balra. Korrigálás esetén, ha tolatok, mindig hátra kell néznem!!!
  2. Jobbra előre: feladat kijelölése után a jobboldalon elkezdem, keresni a parkolót két autó közötti üres helyre kell beállnom. Amint észrevettem a helyet jelzek balra, majd körültekintés (kinézek a hátsó ajtó ablakán) után az autóval az úttest bal szélére húzódok, amennyire csak lehet. Mielőtt befordulnék, kinézek a jobb hátsó ajtó ablakán. Akkor kezdem forgatni a kormányt, amikor a vállam a felém levő autó felém eső oldala és a rendszáma közé esik. Beálláskor behúzom a kéziféket. Indulás „SIKK” sebességváltás, irányjelzés, körültekintés (jobbra, balra, és hátrafordulva nézek hátra) Egyenesen megyek addig, míg az autó ablaktörlő lapátja elhagyja a hosszabbik autó végét, majd menet közben forgatom a kormányt, megállás előtt visszaforgatom és utána megállok. Elindulás előtt irányjelzés és körültekintés, jobbra és balra. Korrigálás esetén, ha tolatok, mindig hátra kell néznem!!!

Hátramenetes beállások derékszögű parkolókba.

  1. Jobbra hátra: feladat kijelölése után a jobboldalon elkezdem, keresni a parkolót két autó közötti üres helyre kell beállnom. Amint észrevettem a helyet, jelzek jobbra, majd megállok két és fél autóval a parkoló után. Hátrafordulva nézek hátra, elindulás után akkor kezdem forgatni a kormányt, amikor a vállam eléri a parkolótól számított 2. autó felém eső oldalát. Amikor merőleges lesz az autó a szembe lévő járdára, vagy a két külső visszapillantó tükörbe látom, hogy párhuzamos az autó a másik két autóval, akkor visszaforgatom egyenesbe a kormányt. Megállás után behúzom a kéziféket. Kiállás előtt „SIKK” sebességváltás, irányjelzés, körültekintés jobbra, balra. Korrigálás esetén, ha tolatok, mindig hátra kell néznem!!!

Fordulások:

  1. Egy ívben: feladat kijelölése után elkezdem, keresni azt az útkereszteződést ahol meg tud fordulni az autó. Ha jobbról találok, betorkoló utat akkor jelzek, jobbra majd lelassítok, jobbra lassan behúzódok a kereszteződésbe majd balra irányjelzővel balra nézéssel elkezdem a visszafordulást. Mielőtt a visszaérnék, az úttestre előtte megállok, 1-est kapcsolok, majd körülnézek (jobbra és balra) Ha nem jön, senki akkor indulhatok!
    Ha balról találok, betorkoló utat akkor jelzek, balra majd lelassítok és kinézek a bal hátsó ajtó ablakán. Ha nem jön senki akkor a lehető legnagyobb ívben a kereszteződés végénél elkezdem, a kormányzást lassan befordulok a betorkolló útra. Mielőtt visszaérnék, az úttestre előtte jobbra jelzek és megnézem, hogy balról jön-e valaki. Ha nem jön senki, akkor folytatom a megfordulást. Ha jön, valaki akkor megállok, és ha elment utána indulok.
  2. Y megfordulás: feladat kijelölése után elkezdem, keresni azt az útszakaszt ahol a két járdaszegély között meg lehet fordulni. Jobbra irányjelzővel megállok az úttest szélén. Körültekintés után balra irányjelzéssel elindulok, a kormányt ütközésig forgatom, megállás előtt visszaforgatom jobbra a kormányt. Jobbra irányjelzés után körültekintés (jobbra, balra, és hátrafordulva nézek hátra), ha nem jön senki, elindulok a járdaszegély elérése előtt a kormányt visszaforgatom balra. 1-es fokozatba kapcsolok, jelzek balra majd körültekintés (jobbra, balra) után elindulok.

Párhuzamos beállások.

  1. Hátramenetben: feladat kijelölése után a jobboldalon elkezdem, keresni a parkolót két autó közötti üres helyet keresek KB 10 méter hosszút. Ha megvan a hely jobbra irányjelzővel jelzek, majd megállok a parkoló autó mellett úgy, hogy a visszapillantó tükröm hagyja el a parkoló autó visszapillantó tükrét. A jobb oldali tükrömet leállítom úgy, hogy lássam a hátsó kerekemet.  Elindulás előtt hátrafordulva nézek hátra, elindulás után akkor kezdem jobbra forgatni a kormányt, amikor a vállam és a másik autó visszapillantó tükre egy vonalba ér. Belenézek a baloldali külső tükörbe, amikor meglátom, a hátsó autó mindkét lámpáját akkor egyenesbe hozom a kormányt. Egyenesen megyek befelé addig, amíg a jobb oldali tükörben látom, hogy a kerék a járdától kb. 30-40 centiméterre van, ekkor ütközésig balra forgatom a kormányt. Amikor párhuzamos az autó a járdával, akkor megállok. Korrigálás esetén, ha tolatok, mindig hátra kell néznem! Ha az autó eleje az úttest felé kimegy a parkolóból, akkor jeleznem kell balra és balra kell néznem!
  2. Előremenet: feladat kijelölése után a jobboldalon elkezdem, keresni a parkolót két autó közötti üres helyet keresek KB 14-18 méter hosszút. Ha megvan a hely jobbra irányjelzővel jelzek, amikor a vállam eléri a mellettem levő autó végét elkezdek behúzódni a parkolóba. Előremegyek, a másik autó végéig vigyázok, hogy ne menjek neki a járdának! A jobb oldali tükrömet leállítom úgy, hogy lássam a hátsó kerekemet.  Elindulás előtt hátrafordulva nézek hátra, jobbra forgatom a kormányt amikor a tükörben látom, hogy a kerék a járdától kb. 30-40 centiméterre van, ekkor ütközésig balra forgatom a kormányt. Amikor párhuzamos az autó a járdával, akkor megállok. Korrigálás esetén, ha tolatok, mindig hátra kell néznem! Ha az autó eleje az úttest felé kimegy a parkolóból, akkor jeleznem kell balra és balra kell néznem!

Elsőbbségadás alapelvei

Kerékpársáv

Motor / Segédmotoros kerékpár ismertető

Forgalmi helyzetek

1.0   Ányos Pál utcáról balra a K&H Bank elé majd balra a Dózsa Gy. útra.

  • 1.1 Ányos Pál utca egyirányú a Banknál be kell sorolni az úttest bal oldalára.

  •  1.2 A Banknál be kell sorolni az úttest bal oldalára.

  • 1.3 Kanyarodáskor figyeljünk a záróvonalra is.

1.4 Balra kanyarodunk a Dózsa Győrgy útra. Balról és jobbról el kell engedni az összes járművet, valamint a szemből egyenesen haladót. A szemből jobbra kanyarodóra figyeljünk, de Ő a szélső mi pedig a belső sávba kanyarodunk. Nagy türelemre van szükség. Ne siessünk. A szemből balra kanyarodó járművel együtt haladhatunk ha mind a ketten kicsit levágjuk a balra kanyart.

2.0 Fűtőház utca.

  • 2.1 Ha a jobb oldalon parkolnak a járművek haladjunk folyamatosan a bal oldalon, csak akkor menjünk ki a jobb oldalra, ha már nem parkol ott senki.

  • 2.2 Látható, hogy az utcában végig parkolnak.

  • 2.3 Az utca végén menjünk át az úttest bal oldalára, ha a zöld nyomvonalon haladunk. Ha a jobb oldalon sok autó áll akkor maradjunk a kék nyomvonalon  és onnan kanyarodjunk balra.

  • 2.4 Álljunk meg a sárga kockákkal jelölt kerékpár út szélénél. Innen belátható lesz a balról jövő forgalom.

  • 2.5 Balra nézzünk és a parkoló autók után a piros jel szerint látjuk hogy az autók között van-e akkora hely, hogy el tudjunk indulni. Ha előrébb gurulunk akkor a parkoló autóktól nem látunk semmit, ezért türelmesen várjuk ki a kínálkozó lehetőséget.

3.0 Gyár utca.

  •  3.1 A kék jelnél figyeljünk a kerékpárosokra és a gyalogosokra.

  • 3.2 A Gyár utca eleje kétirányú majd 30 méter után egyirányú lesz az út. A 30 Km/óra sebességnél ne menjünk gyorsabban. irányjelzés és körültekintés után kezdünk kikerülni az autókat.

  • 3.3 A fák között eltakarva látjuk az egyirányú utca táblát.

  • 3.4 Az utca végén a bal oldalról kanyarodjunk balra.         

4.0 Virág Benedek utca.

  • 4.1 Körforgalomból jobbra irányjelzővel megyünk ki, majd azonnal balra fordulunk. Az Oktató nem fog szólni mert a fa takarásában megfogjuk látni, hogy a Rozgonyi P. utcába nem hajthatunk be.

  • 4.2 Bekanyarodáskor nehéz felismerni a jelzőtáblát.

  • 4.5 Látjuk, hogy egyirányú utcában vagyunk. Az utca végén soroljunk be a bal oldalra és onnan kanyarodjunk balra. 

  • 4.6 Az utca végén nagy a forgalom. Nehéz balra kanyarodni, legyünk türelmesek. Várjuk ki amíg lesz lehetőségünk a kanyarodásra.

  • 4.7 Bekanyarodáskor a befogadósávra kanyarodunk. Figyelmesen haladjunk, mert elég rövid.

5.0 Olaj utcai nehézségek.

  • 5.1 Berényi útról kanyarodunk az Olaj utcába. Láthatjuk, hogy max. 30 Km/óra sebességgel lehet közlekedni.

  • 5.2 Az utca közepén látjuk, hogy egyirányú az utca.

  • 5.3 Az utca végén soroljunk be az úttest bal oldalára és onnan kanyarodjunk balra.

6.0 Deák Ferenc útról jobbra a Budai útra, majd balra a Gáz utcába kell kanyarodni.

  • 6.1 A feladat, hogy kanyarodjunk jobbra majd a következő kereszteződésnél balra. A terelővonal átlépését irányjelzővel kell jelezni. Haladás közben tartsunk kellő oldaltávolságot a parkoló autóktól.

  • 6.2 Célszerű a belső forgalmi sávba kanyarodni, mert ez segíti a balra kanyarodó sávba való besorolást. A kék nyomvonal szabályos de nehéz lesz a sávváltás a záróvonalak közötti rövid szakaszon. Két sáv közé viszont tilos kanyarodni.

  • 6.3 A balra kanyarodó sávba való besorolás elvonja a figyelmünket a piros karikával jelzett jelzőlámpáról ami ilyenkor mindig pirosra szokott váltani.

7.0 Királysor nehézségei. A Gáz utca felől.

  • 7.1 A buszmegállóból induló autóbuszt ki kell engedni, ha jelezte elindulási szándékát.

  • 7.2 A sebességkorlátozásra figyeljünk.

  • 7.3 A 30 Km/h tábla után jön egy zebra mely jobbról beláthatatlan. Zebra előtt 20 méterre 20 Km/h sebességre lassítunk 2-es fokozatba kapcsoljuk a váltót, és felkészülünk az esetleg szükséges megállásra.

  • 7.3 A zebra után látjuk a feloldó táblát, ettől kezdve gyorsíthatunk.

  • 7.4 Vigyázzunk mert a parkoló autók után ismét jön egy beláthatatlan zebra. Zebra előtt 20 méterre       20 Km/h sebességre lassítunk 2-es fokozatba kapcsoljuk a váltót, és felkészülünk az esetleg szükséges megállásra.
  • 7.5 Királysor a Gáz utca felé.

  • 7.6 Szintén 30 Km/h sebességgel lehet közlekedni. A zebrák beláthatók csak a gázpedált engedjük el egy     kicsit és nézzük meg, hogy tapasztalunk gyalogos mozgást vagy nem.

  • 7.7 A sebesség korlátozás feloldó táblája a zebra után látható.

8.0 Prohászka útról balra a Horvát István útra.

  • 8.1 A besorolás rendjét jelző táblán látszik, hogy mind a két sávból lehet balra kanyarodni. Célszerű a buszmegálló után kisorolni a szélső sávba mert onnan könnyebb lesz a tovább haladnunk.

  • 8.2 A szélső sávból a szélsőbe kell kanyarodnunk a fekete és fehér jármű nyomvonalán.

  • 8.3 A besorolás rendjét jelző táblán látszik, hogy mind a két sávból lehet balra kanyarodni. Célszerű a szélső sávban maradni mert onnan könnyebb lesz a tovább haladnunk.

  • 8.4 Láthatjuk, hogy a mi sávunkból egyenesen és balra is lehet továbbhaladni.

  • 8.5 Figyeljünk arra, hogy a szélső sávba érkezzünk bekanyarodáskor. A belső sávban haladó kisteherautónak viszont a belsőből a belsőbe kell érkeznie.

9.0 Széchenyi Út

  • 9.1 A bekarikázott tábla jelzi, hogy ez a sáv balra kanyarodik. Önállóan sávot kell váltanunk.

  • 9.2 A kerékpársáv végénél Jobbra kell nézni, hogy jön-e kerékpáros aki rá akar hajtani az úttestre.

10. Kikerülés

  • 10.1 A parkoló autókat szabályosan kell kikerülni. A kikerülés után pedig szabályosan kell visszatérni a járdaszegély mellé. Irányjelzés, körültekintés nem maradhat el.

11.0 Béke tér

  • 11.1A két tábla közé kell kanyarodni.

  • 11.2 Vigyázz! A jobbról jövőnek van előnye, ha a piros nyíl irányából jön valaki akkor el kell engedni.

12.0 Nyitott kerékpársáv

  • 12.1 A fehér szaggatott vonal nyitott kerékpársávot jelöl. Erre a sávra rá lehet hajtani, de mindig figyelni kell az ott haladó kerékpárosokra.

  • 12.2 Kanyarodáskor figyeljünk a mellettünk lévő nyitott kerékpársávra, kanyarodáskor rá lehet hajtani de jobbra kell nézni, mert ha jön kerékpáros akkor neki lesz előnye.

13.0 Horvát István útról jobbra a vasút felé.

  • 13.1 Kanyarodáskor látjuk a piros körben lévő táblát, mely jelzi, hogy a szélső forgalmi sáv 10 méter után meg fog szünni. Célszerű a belső sávba kanyarodni a piros vonal szerint. Szabályos ha a kék vonal mentén haladunk, de 10 méter után irányjelzés és körültekintés mellett sávot kell váltanunk.

14.0 Bregyó köz. Forgalmat segítő tükrök.

  • 14.1 Malom utcából kanyarodunk balra a Bregyó köz irányába. Figyeljünk a tükörre bár sokat nem látunk benne, de ha járművet látunk akkor álljunk meg mert közel van. A tükör domború ezért torzít. A zöld nyíl irányából érkezőket láthatjuk a tükörben.

  • 14.2 Bregyó közből kanyarodunk jobbra. A két tükörből tudunk tájékozódni. Balró látjuk, hogy jármű jön álljunk meg és lassan haladjunk előre ha nem látunk a tükrökben járművet akkor nézzünk körül és csak utána indulhatunk.

  • 14.3 Szeder utcából kanyarodunk a Szeder közbe. A tükröt gyakorlatilag eltakarja a fa ezért figyelmesen, lassan, türelmesen kanyarodjunk.

 15.0 Gyalogátkelőhely megközelítés

  • 15.1 Ha a gyalogoson látjuk, hogy átakar menni a zebrán akkor át kell engedni. Nincs mérlegelési lehetőségünk.

  • 15.2 Ha nem látható be a zebra vagy gyalogos mozgás van, akkor a zebra előtt 20 méterre 20 km/h sebességre le kell lassítani, csak akkor haladhatunk tovább ha nem jön gyalogos. (Deák F. út)

  • 15.3 A Gáz utcában mind a két irányból beláthatatlan zebrával találkozunk.

  • 15.4 A Várkörúton a kerítés takarásában nem lehet látni az alacsonyabb embereket, gyerekeket.

16.0 Vörösmarty tér.

  • 16.1 Balatoni útról kanyarodjunk balra, majd a következő kereszteződésnél jobbra a Budai útra. Mivel két sáv kanyarodik balra ezért a piros nyomvonalon a szélső sávból a járda mellé kanyarodjunk.

     

  • 16.2 A járda mellé kanyarodjunk a piros nyomvonal szerint.

  • 16.3 Ha a piros nyomvonal szerint haladunk akkor egyszerűen tudunk jobbra kanyarodni a Budai útra.

17.0 Csíkvári út.

  • 17.1. Csíkvári úton haladunk a stadion felé. A feladat, hogy az első lehetséges helyen forduljon jobbra.

  • 17.2 Az első kereszteződésnél tilos behajtani mert, Lakó – Pihenőövezetbe nem hajthatunk be.

  • 17.3 A második kereszteződés lesz ahova behajthatunk, Kövessük a járdaszegély vonalvezetését, mert ha nem követjük, akkor könnyen rá mehetünk a záróvonalra.

   Jó tanulást és sikeres felkészülést kívánunk a vizsgára!